Ekolojik Bahçe ve Permakültür Uygulaması, Ekolojik Eğitim Ortamlarının Davranış ve Öğrenme Biçimleri Üzerine Etkileri
2011'in Ekim ayında bir rehber
öğretmeninin hayali ile başladı bu proje. Benimle bağlantıya geçerek hayalinden
bahsetti ve Türkiye'de ilk defa gerçekleştirilen bu projeyi birlikte
biçimlendirmeye başladık, Kasım'ın başında yola koyulmuştuk.
Maltepe Emine İbrahim Pekin İlköğretim Okulu’nda başlattığımız
EKO-PER, temel olarak doğanın çocuk psikolojisi ve öğrenci başarısı üzerindeki
etkisini inceliyor. Bu proje ile bir model olarak bahçeciliğin bütün okul
müfredatlarında yer almasını sağlamayı hedefledik. Sadece ekolojik bir ortam
yaratmak değildi amacımız, aynı zamanda da öğrencilerin stres düzeylerinde de
bu uygulamaların etkili olacağını, ve rehabilite edebileceğini düşündük, ki
dünyada pek çok okulda bunun gibi çalışmalar mevcuttu. Tabii bunun yanı sıra
öğrencilerin sorumluluk alma bilinçlerine de katkı sağlayacağı kesindi. Yine bu
çalışmalar esnasında işbirliği kurma zorunlulukları doğacak ekip çalışmaları
nedeniyle sosyalleşme becerilerine katkıda bulunacaktı. Ayrıca yaratılacak
ekolojik ortamla müfredat içerisinde var olan birçok konunun işlenmesine,
örneklenmesine ve deneyimlenmesine elverişli olduğundan dolayı da keyifli bir
eğitim ortamı yaratarak zenginlik sunacaktı.
Eko-Per Projesi okullarda öğrenme ve davranış biçimleri üzerine farklı bir yaklaşım sunma ve çevre bilincini yaparak yaşayarak öğrenme yoluyla algılama amacıyla planlandı.
Eko-Per Projesi okullarda öğrenme ve davranış biçimleri üzerine farklı bir yaklaşım sunma ve çevre bilincini yaparak yaşayarak öğrenme yoluyla algılama amacıyla planlandı.
İlk Dersimiz: Toprak |
Genel olarak proje şu şekilde sunuldu:
Hedef Kitle: Emine İbrahim Pekin İlköğretim Okulu 6-14 yaş grubu öğrencileri
Kaynaştırma raporu olan 5 öğrenci (Özgül Öğrenme Güçlüğü –Hafif Düzey Zihinsel Öğrenme Yetersizliği)
Ders başarısı yüksek 5 öğrenci
Sosyal ilişkilerde öne çıkan 5 öğrenci
Risk grubu oluşturan 5 öğrenci
Toplam 20 öğrenciden oluşmaktadır.
Projenin Amacı
- Ekolojik Eğitim Ortamı yaratmak, Öğretmen ve öğrencilere Ekolojik Okuryazarlık formasyonu kazandıracak ortam sunmak
- Doğayı doğal ortamlarda tanıma, doğanın sunduklarını eğitim konusu, malzemesi ve aracı olarak değerlendirme, doğa ile bütünleşme ve onun bir parçası olduğunu kavrayabilmelerine olanak sağlamak
- Ekoloji ve eko-sistem hakkında bilgilenme, çevreyi koruma ve çevre bilinci duyarlılığını artırmalarına yardımcı olmak
- Sosyal becerilerini, Benlik tasarımlarını ve empati becerilerini geliştirmek, özgüven kazanımlarına destek olmak
- Ekip çalışması ve planlı çalışma davranışı kazanmalarına yardımcı olmak
- Gözlem yeteneğini geliştirmelerine imkân sağlamak
- Doğada var olan nedensellik ve denge ilkelerini kavrama ve özümsemelerine destek olmak
- Doğa etiğini kavrama yoluyla kişisel yaşamda ve insan ilişkilerinde etik davranış geliştirmelerine yardımcı olmak.
- Koridorlar ve bahçeye geri dönüşüm kutuları yerleştirilmesi
- Sınıflarda pet şişeleri saksı olarak kullanıp hem geri dönüşüme katkı sağlayıp dikkat çekmek hem de kapalı mekan olan sınıfları ekolojik ortamlara dönüştürmek
- Her ay “Yeşil Sınıf” seçimi yapılması ve öğrencilerin bu yönde yönelimlerini sağlamak ve motive etmek
- Tüm dersler için müfredat konularına uygun olarak ekolojik örneklerin kullanılması ve en az bir dersin "Açıkhava Sınıfı"nda işlenmesi
- Permakültür sebze bahçelerinde, sebze ekim ve bakım çalışmaları
- Ekolojik bahçe içerisinde grup oyunları
- Yemekhane atıklarının kompost gübre alanlına yönlendirilmesi ve kompost gübre üretimi
- Okulumuzda bir tohum deposu oluşturulması ve okulumuzda bir tohum takas festivali düzenlenmesi(var olan festivallere katılım)
- Her yıl Eylül ayının son haftası-Ekim ayının ilk haftası- okulumuzda hasat festivali düzenlenmesi
- Okulumuzda yapılan tüm çalışmaların okulun internet sitesi üzerinden duyurulması
- Okul Panosu (Yapılan çalışmaların duyurulması ve bilgilendirme )
- Açık Hava Sınıfı oluşturulması
- Permakültür tasarım elemanları ise şu şekilde belirlendi:
- Sebze bahçeleri oluşturma
- Ot Spiralleri
- Okul Bahçe Duvarlarının Yeşillendirilmesi(sarmaşık) ve duvarların boyanması
- Kompost gübre çalışması
- Solucan kovası uygulaması
- Kuş evleri yapımı
- Gölet yapımı
- Bahçe Peyzajı
- Bahçenin ekim, biçim ve bakımı
- Geziler (Karaca Arberotumu, Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi, Başıbüyük Ormanı, Bayramiç Tohum Takas Festivali)
- Outdoor çalışması (gezilerde bitki ve ağaçları tanıma, gözlem yaparak farkındalık oluşturma)
- Eğitsel Grup Oyunları(ben hangi hayvanım, doğayı dinliyorum vb)
- Doğa güncesi tutma
Proje başlayalı 1 sene oldu ve projenin neresindeyiz?
Başladığımız ilk 2 ay projeyi detaylandırmak ve bahçe tasarımını belirlemek ile geçti. Bu süre zarfında haftada 1 gün 1.5 saat öğrencilerle permakültür ve doğa üzerine teorik ve uygulamalı ders yapma fırsatım oldu.
Önceliklerimizi belirledik; bahçenin malç ve komposta ihtiyacı vardı. Solucan bağışı aldık ve bahçede çocukların getirdiği mutfak atıkları ve okulun kantin-yemekhane atıkları ile bir kompost alanı oluşturduk.
Tohum ihtiyaçlarımızı da bağışlarla karşıladık. Okulda tohum kütüphanesi oluşturduk.
Bahar başlarken sebze yataklarını ve kuş evlerini belirlemeye koyulduk. Mayıs içerisinde sebze bahçemiz hazırdı. Ayrıca Permablitz İstanbul'dan bir ekiple birlikte bir de ot spirali yaptık.
Tohum Kütüphanemiz |
Sebze Yatakları |
Roka |
Açık Hava Sınıfı |
Ot Spirali |
Solucanların yatağını hazırlıyoruz |
Solucanlarla Tanışıyoruz |
Fidelik Tohumları ekerken
Bağışlar ve yardımlarla ilerleyen EKO-PER projesinin permakültür tasarımını önümüzdeki bir sene içerisinde tamamlamayı hedefledik.
AB projeleri için hazırlık aşamasındayız ve süreç içerisinde de öğrencilerle çalışmaya devam edeceğiz.
Sırada yağmur suyunu kullanabilmek için depolama sistemi ve kardeş bitkilerle bir gıda ormanı oluşturmak var. Bunları gerçekleştirmek için maddi bir olanağımız yok, ancak süprizler de olmuyor değil.
Projemize destek olmak istiyorsanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Emin olun her daim desteğe ihtiyacımız var =)
Destek için: didemcivici@hotmail.com adresinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Projeyle ilgili yazılar:
Projeyi Destekleyen Kurum ve Kuruluşlar:
Ekosol Tarım ve Hayvancılık
Datça Sürdürülebilir Yaşam Kolektifi
Ekosol Tarım ve Hayvancılık
Datça Sürdürülebilir Yaşam Kolektifi
Maltepe İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Türkiye Permakültür Araştırma Enstitüsü
TEMA
Buğday Ekolojik Yaşamı Destekleme Derneği
Türkiye Permakültür Araştırma Enstitüsü
TEMA
Buğday Ekolojik Yaşamı Destekleme Derneği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder